Τους χρωματισμούς επιφανειών των ξύλινων οικοδομικών στοιχείων (ξύλινα κουφώματα, εντοιχισμένα έπιπλα, ξύλινοι διαχωριστικοί τοίχοι, ξύλινες ψευδοροφές) τους χωρίζουμε σε:
- κοινούς ελαιοχρωματισμούς,
- σπατουλαριστούς ελαιοχρωματισμούς,
- σπατουλαριστούς χρωματισμούς με ριπολίνη.
α) Κοινοί ελαιοχρωματισμοί
Η εργασία ακολουθεί την παρακάτω πορεία :
- Καθαρίζεται με προσοχή η επιφάνεια του ξύλου από διάφορα υλικά που τυχόν έχουν παραμείνει επάνω της κατά τα διάφορα στάδια της δομήσεως.
- Επαλείφεται η καθαρή και ξερή επιφάνεια με μίγμα λινέλαιο με μικρή ποσότητα στεγνωτικού και τσίγκου (αστάρωμα).
- Αφού στεγνώσει το αστάρωμα επακολουθεί επεξεργασία της επιφάνειας του ξύλου. Δηλαδή αφαιρούνται τυχόν ίνες του ξύλου που εξέχουν (σκλήθρες), τυχόν αποφλοιώσεις, κλπ. Κατά άλλη μέθοδο οι κεφαλές των ρόζων καίγονται τοπικά. Πολλοί το δημιουργούμενο βαθούλωμα δε το αλείφουν με γομαλάκα, αλλά το συμπληρώνουν με ζύμη στόκου. Η μέθοδος αυτή δεν είναι τόσο καλή όσο η πρώτη.
- Τρίβεται με γυαλόχαρτο Νο 3 και καθαρίζεται καλά η επιφάνεια. Επακολουθεί η πλήρωση κάθε κενού (βαθουλώματος, αρμού ή σκισμής) με ζύμη στόκου (στόκος με λινέλαιο, μικρή ποσότητα τσίγκου και λίγη στεγνωτικό). Η εργασία αυτή λέγεται στοκάρισμα. Η ζύμη του στόκου πρέπει να είναι στεγνή (όχι πολτώδης).
- Αφού ο στόκος ξεραθεί καλά, επακολουθεί πάλι τριβή με γυαλόχαρτο Νο 3.
- Μετά την προπαρασκευή που περιγράψαμε καθαρίζεται καλά με ειδική ψήκτρα η επιφάνεια και γίνεται η πρώτη στρώση ελαιοχρώματος.
- Μετά την ξήρανση της πρώτης στρώσεως επακολουθεί πάλι τριβή με λεπτόκοκκο γυαλόχαρτο Νο 1.
- Κατόπιν επακολουθεί η δεύτερη και τελευταία στρώση με ελαιόχρωμα.
β) Σπατουλαριστοί ελαιοχρωματισμοί
Η σειρά των εργασιών μέχρι και την τριβή με γυαλόχαρτο Νο 3 της προηγούμενης παραγράφου είναι η ίδια.
Ακολουθεί το σπατουλάρισμα με υλικό που αποτελείται από μίγμα λευκού του ψευδαργύρου (τσίγκο), λινελαίου, νεφτιού και στεγνωτικού. Στο μίγμα η ποσότητα του τσίγκου είναι το 40% ως το 50% του υλικού. Μεταξύ των δύο στρώσεων μεσολαβεί τριβή με γυαλόχαρτο, ψιλοστοκάρισμα και νέο αστάρωμα της πρώτης.
Επακολουθούν δύο ή τρεις στρώσεις ελαιοχρώματος με τελικό σουμάρισμα που γίνεται προσεκτικά από τον τεχνίτη με ελαφριά επαφή του σουμαδόρου στη νωπή τελική στρώση κατά καθέτους διευθύνσεις (σταυρωτά).
γ) Σπατουλαριστοί χρωματισμοί με ριπολίνη
Στην περίπτωση αυτή μετά την τελική στρώση του σπατουλαρίσματος αντί για ελαιόχρωμα στρώνεται βελατούρα σε μια στρώση (καλύτερα δύο λεπτές) και γίνεται το τελικό χρωμάτισμα με ριπολίνη.